Tatabánya - Hiába az önkormányzati kérés a vízművekről

Mint emlékezetes, az év első felében számos önkormányzat kezdeményezte a regionális vízmű társaságok önkormányzati tulajdonba adását. Ezek közé tartozott Tatabánya Megyei Jogú Város is, mely úgy foglalt állást, hogy az Északdunántúli Vízmű Zrt állami tulajdonban lévő részvénycsomagja, az ellátási területen található települési önkormányzatok tekintetében, lakosságszám arányosan kerüljön átadásra.

Bencsik János, a város polgármestere, országgyűlési képviselő a kapott válasz, és a tényleges kormányzati intézkedések ellentmondásossága alapján azt vélelmezi, hogy a kormány a nyilvánosság kizárása mellett kívánja külföldi kézbe adni a nemzetbiztonsági szempontból is kiemelt fontosságú ivóvíz-szolgáltatást.
A Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt vezérigazgatójának címzett igénybejelentő megkeresésre, 2008. július 8.-án Somkuti István, a társasági portfolióért felelős vezérigazgató-helyettes válaszolt: „Tájékoztatom, hogy az állami tulajdonra vonatkozó vagyonkezelési stratégia az állami vagyonról szóló 2007. évi CVI. Törvénnyel összhangban jelenleg kidolgozás alatt van. A stratégia elkészítéséig szíves türelmüket kérjük.” Néhány nappal később Kamarás Zoltán, a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. ügyvezető igazgatója keresett telefonon, mely beszélgetés során arról biztosított, hogy nyári szabadságát követően, augusztus közepén személyesen ad tájékoztatást az MNV Zrt. által tervezett lépésekről. A találkozóra mind a mai napig nem került sor. Ezzel szemben viszont kapott egy meghívót az önkormányzat – mint kisebbségi tulajdonos – az Északdunántúli Vízmű Zrt augusztus 14.-re összehívandó tulajdonosi közgyűlésére, ahol a társaság átalakításáról kívántak döntést hozni. Miután a rendkívüli közgyűlés összehívásával a vízmű igazgatósága nem értett egyet, az MNV Zrt. levélben kereste meg önkormányzatunkat: „…kérjük, hogy Tatabánya Megyei Jogú Város Önkormányzata, mint az ÉDV Zrt. 8,26 százalékos részesedésével rendelkező részvényese járuljon hozzá, hogy a Társaság közgyűlését szabályszerű összehívás hiányában is megtarthassuk a kijelölt időpontban. A közgyűlésen javasoljuk az alábbi napirendi pontok megtárgyalását, és a határozatok meghozatalát: Az ÉDV Zrt. állami tulajdonban lévő részvényeinek apportálása a DRV Zrt-be, az ÉDV Zrt alapszabályának minden pontra kiterjedő módosítása…” A levél aláírója ugyanaz a Somkuti István vezérigazgató-helyettes volt, aki két héttel korábban még azt írta, hogy a vagyonkezelési stratégia kidolgozás alatt van. Mindenesetre példaértékű gyorsasággal született meg az új stratégia, csak annak tartalmáról elfelejtették tájékoztatni önkormányzatunkat. Még a társasági közgyűlés meghívójához sem mellékeltek előterjesztéseket. – mondta Bencsik János. A rendkívüli közgyűlés összehívásával Tatabánya városa sem értett egyet, miután a tervezett napirendi pontokhoz előterjesztéseket nem mellékelt az MNV Zrt. Ekkor viszont már kezünkben volt az MNV Zrt Társaságokért Felelős Ügyvezető Igazgatóságának II. 40 583/0/2008. számú ügyirata – folytatta a polgármester-képviselő –, mely a Munka Törvénykönyve 21. §. (2) bekezdésére való hivatkozással, vélelmezhetően a munkavállalók irányában meglévő törvényi kötelezettségeinek kívánt megfelelni: „A Miniszterelnök úr olyan program kidolgozását kezdeményezte, amelynek célja, hogy valamennyi magyar ember számára esélyt teremtsen arra, hogy tulajdonos lehessen. Ez a program lehetővé teszi, hogy állami tulajdonú cégekben, pár ezer forint induló befizetéssel, akár százezer forint értékű tulajdont vásárolhassanak az emberek…E tájékoztató azon a tényen alapul, hogy döntés születetett az állami tulajdonú regionális vízmű zártkörűen működő részvénytársaságok Új Tulajdonosi Programba kerüléséről…A tőzsdei bevezetésre a vállalkozások alkalmassá tételét meg kell teremteni, ami a jelenlegi működési-szervezeti struktúra átalakítását igényli. A jelenlegi öt kizárólagos, vagy többségi állami tulajdonban lévő regionális vízmű társaság földrajzi-területi és működési integrációja révén a közeljövőben kettő tőzsdei bevezetésre alkalmas vízmű társaság kialakítására kerül sor.”
A fentiekből világosan látszik, hogy az MNV Zrt. az önkormányzatok megkeresésével érdemben nem foglalkozott, ezzel szemben mindent megtett annak érdekében, hogy a még közösségi tulajdonban lévő regionális vízművek tőzsdei bevezetését, s az azzal együtt járó privatizáció előkészítését a nyári időszakban véghez vigye. Mindamellett, hogy a nemzeti vagyonnal való gazdálkodás stratégiájának ilyen módszerekkel történő kialakítása és érvényesítése a törvényesség határait súrolja és időnként át is lépi azt, figyelmen kívül hagyja azt is, hogy az egészséges ivóvíz biztosíthatósága a világ más országaiban nemzetbiztonsági kérdésként fogalmazódik meg. Talán a mostani események rávilágítanak arra is, hogy egy esztendővel ezelőtt a „hatvankettek” néven fellépő értelmiségi platform miért is kardoskodott a nemzeti vagyonról szóló törvény elfogadása ellen. Leginkább azért, mert még korábban az Országgyűlés ellenőrzési hatáskörébe tartozott a nemzeti vagyon hasznosulása, most viszont kis túlzással egy ember, a miniszterelnök, s az általa megbízottak döntenek a közösségi javak sorsáról – fogalmazott Bencsik János.

 

 

Forrás: www.tatabanya.hu



Szóljon hozzá fórumunkon: Tatabánya - Hiába az önkormányzati kérés a vízművekről

Tatabánya linkajánló:  tatabanyalink.mconet.biz



Képeslapküldő – Tatabánya: Küldjön képeslapot ismerősének!



A hír támogatója:



Weblap gyártás, Honlap készítés, Weblap menedzselés.


Pl.:Klíma DVD Hotel Autó Ingatlan Egészség Számítógép Kereső optimalizálás


Minden ami Internet -> MCOnet International - Magyarország: www.mconet.biz; www.mconet.hu