Olcsóbb lehet az autólízing

Telítődött a magyar gépjárműlízing-piac, így sem az idén, sem jövőre nem lehet a tavalyihoz hasonló, 20 százalékos forgalomnövekedésre számítani. Ezért tovább éleződik a verseny, olcsóbb lehet a finanszírozás, viszont emiatt újabb kereskedők kerülhetnek a tönk szélére.
A második fél évtől pangás jellemzi a magyarországi gépjárműlízing-piacot. A nyári holtszezon még a legpesszimistább várakozásokat is alulmúlta, míg az őszi főszezon szintén gyengébb lett a reméltnél. Ennek köszönhetően az idén - éves szinten - mindöszsze 5 százalékkal bővülhet a piac, pedig tavaly még 20 százalékos volt a növekedés. Az autóvásárlási dinamika lassulásáért nemcsak a regisztrációs adó bevezetésével magyarázható magas bázis a felelős, hanem a piac telítődése is. Mészáros György, az Erste Leasing elnök-vezérigazgatója szerint már kifogytak azok a tartalékok, amelyek évente 10-15 százalékos növekedést indukáltak. Ennek betudhatóan jövőre sem várható számottevő mértékű növekedés a gépjárműlízing-piacon.

A pangás különösen a használt autók finanszírozása területén érzékelhető. Ennek egyik oka, hogy nagyobb kockázatuk miatt a használt autókra eleve lényegesen - jó pár százalékkal - magasabb kamattal nyújtanak hitelt, mint az újakra. Másfelől az új autók finanszírozásánál számos olyan kedvezményt is adnak (például 0 százalékos önrész), amelyet a használt autókhoz nem szoktak. Kalmár Zsolt, a Raiffeisen Lízing portfóliókezelési igazgatója felhívta a figyelmet, hogy a kereskedők közül egyre többen szüntetik meg csereakciójukat, hiszen telephelyeiken hegyekben állnak a nehezen eladható használt autók.

Egyes vélemények szerint a verseny éleződésével további kereskedők juthatnak a tönk szélére. A gépjárműveket ugyanis csak a korábbinál kedvezőbb finanszírozási feltételekkel adhatják el, ehhez viszont kevesebb - úgynevezett - dílerjutalékot kaphatnak a bankoktól.

Eddig csupán azok a kereskedők adták fel, akiknek a használt autók importjának megszűnése miatt kellett lehúzniuk a rolót. Rövidesen azok a dílerek is hasonló sorsra juthatnak, akik kevésbé hatékony méretgazdaságosságuk miatt nem képesek az árbevétel mérséklődését kompenzálni a költségek csökkentésével.

A használtautó-vásárlás - hasonlóan az új személygépkocsikhoz - egyre könnyebb feltételekkel finanszírozható: a körülmények mindössze annyiban térnek el lényegesen az új autókétól, hogy valamekkora minimális önerőt minden cég megkövetel a vásárlótól. Ennek mértéke akár 10 százalék is lehet, de jellemzően 20-30 százalék. Az adós kilátásait nagymértékben javítja, ha a jármű kora a futamidő elején nem haladja meg a 10 évet, és általában a futamidő végén sem lehet több 13-15 évesnél.

(Forrás: www.tozsdeforum.hu)